کشف یک ترکیب ضد دیابت با روشی جدید

9 دسامبر 2015- محققان مرکز تحقیقاتی اسکریبس(TSRI) یک ترکیب منحصر به فرد ضد دیابتی را با استفاده از یک تکنیک جدید کشف دارو شناسایی کردند. این یافته ها  می تواند به درمان  های پیشرفته  تر دیابت منجر شود.

این یافته ها همچنین نشان می دهد روش جدید کشف دارو بسیار موثر است و می تواند دارای طیف وسیعی از کاربردها  باشد. این روش به محققان اجازه می دهد تا از میان داروهای نامزد شده، دارویی را که دارای تأثیر خاصی بر گیرنده های سلولی است، شناسایی کنند.

دکتر پاتریشیا مک دونالد از TSRIمی گوید: در اصل ما می توانیم از این روش برای صدها  گیرنده ی دیگر نظیر گیرنده ای که در این مطالعه هدف قرار گرفت، استفاده کنیم و درمانهایی پرقدرت تر و دارای عوارض جانبی کمتری نسبت به روشهای درمانی موجود بیابیم. این مطالعه یک همکاری  بین دانشگاهی  بسیار سازنده بود بنابراین ما امیدوار در ادامه ی همکاری خود با موفقیت به اهدف درمانی بالقوه دست یابیم.

تکنیک جدید  برای کشف  دارو

 این مطالعه بر اساس کار دکتر Richard A. Lernerکه در این تحقیق نیز شرکت داشت، شکل گرفت. تکنیک  دکتر Lernerکه autocrine selectionنام دارد و به محققان اجازه می دهد  تعداد بسیار زیادی از مولکولها را برای یافتن مولکولی که دارای تأثیر دلخواه بر گیرنده های سلولی است، غربالگری کنند. محققان با استفاده ازاین تکنیک تاکنون توانسته اند مولکولهایی را بیابند که سرما خوردگی را مهار می کنند ، تولید گلبولهای قرمز را افزایش می دهند و به سلولهای سرطانی حمله می کنند.

دراین تحقیق، دانشمندان گیرنده ای که با دیابت نوع 2 ارتباط دارد و به عنوان  گیرنده ی GLP-1شناخته  می شود را هدف قرار دادند. هنگامیکه گیرنده ی GLP-1فعال می شود دارای چندین تأثیر پایین آورندگی   گلوکز( ترشح انسولین، مهار ترشح گلوکاگون، کاهش سرعت جذب گلوکز و ورود آن به جریان خون)  است. آگونیست های گیرنده ی GLP-1، به عنوان داروهایی برای کنترل دیابت نوع 2 از طریق تقلید  تأثیرات طبیعی گیرنده ی GLP-1بکار می روند. هدف این تحقیق یافتن مولکولی است که مسیر پروتئین  Gگیرنده ی GLP-1را فعال می کند  که فعال سازی بسیار موثری است. 

یافتن پپتید صحیح

 محققان از آگونیست گیرنده ی GLP-1یعنی  Exendin-4برای ایجاد کتابخانه ای از مولکولهایی که بطور بالقوه قابلیت فعال کردن مسیر پروتئین Gگیرنده ی GLP-1را دارند، استفاده نمودند. آنها با تغییر یک انتها از مولکول Exendin-4توانستند حدود یک میلیون پپتید جدید  بسازند.

دکتر Zhangیکی از دانشمندان ارشد و نویسندگان این مقاله می گوید: ایده این بود که حداقل یکی از این انواع مختلف پپتید می تواند تغییری را در شکل گیرنده ی GLP-1ایجاد نماید که موجب فعال شدن  مسیر پروتئین G، بدون فعال شدن مسیر beta arrestinشود.

 محققان به بررسی و غربالگری همه ی این پپتیدها پرداختند، نهایتاً آنها دریافتند که پپتید p5می تواند بطور اختصاصی مسیر پروتئین Gگیرنده ی GLP-1را فعال کند. هنگامیکه این ترکیب بر روی  موشها  آزمایش گردید، آنها دریافتند که تحمل گلوکز در این موشها بهبود می یابد. غلظت مورد نیاز از پپتید P5  تنها یک هزارم دوز Exendin-4، برای ایجاد یک  تأثیر مشابه است، اگر چه P5  تنها اندکی  سبب افزایش تولید انسولین در موشهای مدل گردید.

 دکتر Sturchlerاز محققان آزمایشگاه دکتر مک دونالد و یکی از نویسندگان  ارشد این تحقیق می گوید:  ما انتظار چنین نتایجی را نداشتیم اما درحقیقت این یافته ها بسیار جالب توجه هستند زیرا کمتر به  تحریک تولید انسولین وابسته  می باشند و این به معنای فشار کمتر بروی  سلولهای  بتا است.  یافته های این تحقیق در مجله ی Nature Communicationsمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/dec/new-method-finds-unique-anti-diabetes-compound-95121495.html